Opracowano nową technologię wyciskania profili na tory jezdne o odchudzonej konstrukcji ze stopu aluminium w gatunku EN AW-6005A o podwyższonej wytrzymałości w stosunku do obecnie wykorzystywanego stopu EN AW-6063, z wykorzystaniem innowacyjnej matrycy komorowej akceleracyjnej zapewniającej zwiększoną wydajność procesu produkcyjnego. W wyniku zredukowania grubości ścianki w pewnym obszarze profilu w zakresie od 0,5 mm do 1,0 mm oraz zmniejszenia promieni zaokrągleń do R5,5 mm, zmniejszono masę 1 kg profilu z 6,814 kg do 6,361 kg, tj. uzyskano lżejszą konstrukcję na poziomie -0,45 kg na 1 mb profilu, co stanowi obniżenie masy 1 mb profilu na poziomie 6,6% - bez utraty wymaganych funkcjonalności finalnej konstrukcji opartej na profilach wyciskanych. Jednocześnie, zwiększenie zawartości głównych składników stopowych, takich jak Mg, Si i Mn (przejście z gatunku EN AW-6063 do gatunku EN AW-6005A) doprowadziło do znaczącego wzrostu wytrzymałości na rozciąganie profili w stanie T5: Rm z poziomu 160-175 MPa (w zależności od grubości ścianki) do średniego poziomu ponad 270 MPa – co stanowi znaczący ok. 69% wzrost wytrzymałości statycznej docelowej konstrukcji torów jezdnych pod przesuwne drzwi aluminiowo-szklane. Analiza statyczno-wytrzymałościowa wykonana dla obciążonej belki z wykorzystaniem MES/ANSYS wykazała nawet lepsze warunki pracy – zwiększoną odporność konstrukcji torów jezdnych na obciążenia statyczne w stosunku do profilu wyjściowego o większej grubości ścianek ze stopu EN AW-6063 (mniejsza strzałka ugięcia).
Powiązane artykuły:
Lekki wytrzymały tor jezdny ze stopu 6005A
Wady powierzchni profili typu "piasek"
Fakturowanie profili aluminiowych
Wyciskanie toru jezdnego ze stopu 6005A
Optyczne pomiary chropowatości profili
Wyciskanie profili lamelowych
Profile crashowe dla automotive
Wyciskanie profili dla automotive
Wyciskanie cienkościennego profilu burty
Ślady cieplne na wyciskanych profilach